Stugbilder och matbilder

Vi har haft två underbara dagar på stugan, och det hade faktiskt inte alls varit helt fel att stanna åtminstone en natt till. Men imorgon ska husse bort hela dagen och på kvällen är det traditionell påskmiddag i Finström som gäller, så vi fick snällt pallra oss in till stan igen med tårarna rinnande (nåja).

Men jag har varit rätt duktig på att ta bilder så här kommer ett litet bildregn från första halvan av påsken! Eller ja, på torsdagen åt vi ju raclette och det har ni ju redan sett, så egentligen är det väl bara bilder från igår och idag.
.
.
Den här fina lilla filuren sov med oss igår natt!
.
.
Bella spanar in vår nya kompis.
.
.
Jag och brudarna gick till sandstranden och busade.
.
.
Dixie tyckte att livet var så underbart att hon började snurra runt runt runt i ren lycka. Här ser ni spåren från hennes lyckoslir!
.
.
Middagsförberedelser!
.
.
Bloody Mary made from scratch på altanen. Helt underbart gott! Ser ni ett fel på den här bilden? Förutom att jag ser ut som ett troll i huvudet. Precis: vit filt + röd bloody mary + jag. Men jag klarade det!!! Men satan var nervös jag var...
.
.
Altanutsikten. Sverige nästa där mellan holmarna.
.
.
Förrätt: Trattkantarellsoppa. En storfavorit som alltid är sjukt god!
.
.
Varmrätten: Baconlindade rådjursrullader med potatisgratäng. Det här var ett riktigt experiment som vi inte ens hade något recept till, men det blev faktiskt helt sinnessjukt gott! Bland det godaste jag har ätit till och med!
.
Eftersom vi inte hade något recept före har jag dessvärre inget att bjuda på nu heller, men rulladen är fylld med trattkantareller, schalottenlök, vitlök, persilja och smör. Först är köttet brynt, svamp, lök och vitlök brynt och blandat med persilja och smör, inrullat i köttet som rullas in i bacon och sedan in i ugnen. Såsen är i princip bara "spadet" från köttet (och framförallt fyllningen) med grädde i. SUPERGOTT! Mitt bästa tips för underbar potatisgratäng: tunna potatisskivor och massa massa vitlök som läggs i lager med salt och peppar på varje lager, sedan 4 dl grädde på det. Mums.
.
.
Efterrätt: Blåbärssmulpaj med vaniljvisp. Mmmmm. Det receptet tror jag vi får ta en annan gång, det blir så himmelens långt det här. Men det är väldigt enkelt och framförallt våldsamt gott! Temat för middagen var frysrensning. Svampen och blåbären har jag plockat och rådjuret har husse skjutit. Här snackar vi lokalproducerat förstår ni!
.
Eh jo förresten. Vi åt upp HELA pajen på 4 personer. Det säger väl kanske en del om hur gott det var?! För jag kan inte påstå att vi var direkt hungriga efter huvudrätten....
.
.
Mellan stugan och första tallen till vänster om stugan ser man en vit fläck (ja jag borde ha använt riktiga kameran men jag var för lat för att gå och hämta den) - det är Eckerö Linjens M/S Eckerö. Vi har stenkoll på om den är i tid eller inte, och jag och pappa (som båda har jobbat i hamnen) använder den som klocka och vet exakt vad klockan är när vi ser den medan mamma har noll koll. Varje gång vi ser den säger vi "Nämen titta en färja!" som om det skulle vara något ovanligt - det hör liksom till.
.
.
Dixie är lite finare än oss andra och sitter på säkert avstånd på en kudde som en liten prinsessa.
.
.
Jag och Bella myser i solen på lillstugstrappan!
.
.
Nämen titta, det blev visst lyxmiddag idag också! Vi hade sådant flyt att mamma och pappa hade tagit fram för mycket lammracks så vi fick hälften. Till racksen gjorde jag en myntapesto som mamma tipsade om (precis som vanlig pesto men med mynta istället för basilika - perfekt till lamm!) och avokadosallad med parmesan, olivolja och cashewnötter. Jag är fortfarande alldeles salig. Det blev så fruktansvärt gott! Jätteenkelt, jättegott, rekommenderar starkt!
.
Nog med mat och bilder nu. Nu blir det sängen. Både människor och hundar är helt utslagna här efter all frisk luft!

Kommentarer
Postat av: Fanny

Jag dooooor av dina matbilder!!! Man ar sa sugen pa all god mat har sa det finns inte heller! Bara grytor grytor grytor, bonor, och skumt kott! Har aldrig saknat finsk mat sa har mycket! Ja ska nog itne kolla pa din blogg mer om du fortsatter lagga upp sana har bilder :)

2012-04-09 @ 10:08:02
URL: http://laydspalace.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0