PECAN PIE

Jag har länge tänkt göra pekannötspaj, men det har liksom inte blivit av. Jag köpte ingredienser förra helgen, men inte blev det av då heller. Men i kväll hade jag äntligen lite tid och ork över!
.
För att det inte skulle kännas så trist lurade vi över mamma och pappa. Pajen kom direkt ur ugnen när de hade satt sig ner, och så här mycket är det kvar nu:
Inte mycket.
.
Pappa tvingade mig att lova att aldrig baka den igen. Åtminstone att aldrig bjuda dem igen, den var tydligen FÖR god. Jag antar att det är en rätt bra komplimang va?!
.
Så här gjorde jag:
150 g rumsvarmt smör
2 äggulor
3 dl vetemjöl
5 msk socker
Rör ihop till en smet och tryck ut i en pajform. Grädda i 200 grader i ca 10 minuter (tills den har fått lite färg).
2 dl socker
2 msk mörk sirap
100 g smör
2-3 msk grädde (ev. kan man ersätta en del med mörk rom)
1 tsk vaniljsocker
5 dl pekannötter
Värm upp socker, sirap, smör och grädde i en kastrull så det smälter ihop (får ej koka!). Ta bort kastrullen från plattan och rör ner vaniljsocker och nötter. Smeta på röran på pajskalet, och grädda ca 10-15 minuter till.
.
MUMS! Sedan ska den helst svalna och stelna helt så blir det lite lättare att äta (det hade ju inte vi tid eller tålamod till), men sjukt gott är det ändå! Äts med grädde eller vaniljglass och kaffe/te/vin. Halleluja.

Kommentarer
Postat av: Myaraq - den där lilla svenskimån

Det låter verkligen sjukt jäkla gott.

2011-04-03 @ 12:27:33
URL: http://myaraq.blogg.se/
Postat av: Teresia

Denna måste jag testa!^^

Älskar att baka paj!

2011-04-12 @ 08:40:58
URL: http://taaz.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0