Viking Line Dog Show

Ja idag var det då dags för vår första officiella utställning. Vi åkte ut med Bodil och Jawa redan till kl 9 i morse för att hinna acklimatisera oss och för att hinna se Bodil och Jawa in action (de ställde ett par timmar innan oss). Dessutom hade jag tänkt agera fotograf, men kameran vägrade knäppa några bilder så det fick bli nödlösning med iPhone-bilder istället (den fixar liksom inte riktigt det där med att ta bra bilder på långt håll och i rörelse, men bättre än ingenting i alla fall), så här kommer en drös med lite halvsuddiga bilder!
 
 
Domaren tyckte att Jawa var lite fet. Jag håller INTE med! Men domaren var finsk och föredrog tydligen fjäderlätta små Dobermanns med ben som tändstickor... Jag och Bella var i alla fall överens om att Jawa var snyggast. "Very Good" fick hon i alla fall! 
 
 
Jag och Bella i sitt för dagen nya snygga utställningshalsband.
 
Jag har inte varit det minsta nervös, jag har sovit som en ängel i natt och jag var kolugn ända fram tills några minuter före det var vår tur att gå in i ringen. Då började benen plötsligt skaka. Sjukt störande! Som tur var hade jag Bodil och Maria där och peppade mig och påminde mig att andas. 
 
 
Bella travade fint största delen så jag är himla nöjd, det var nämligen målet för dagen. Jag bestämde mig innan att bara hon travar så är jag nöjd.
 
Eftersom jag vet att jag har tränat för lite på att stå på bordet och att hon tycker att det är sjukt läskigt (och det allra värsta är ju att det kommer fram en främmande människa och ska känna på henne) så hade jag inga förväntningar alls på det. "Bara hon inte biter domaren är jag glad" tänkte jag, och hon visade visserligen att hon nog gärna skulle hugga honom lite om han inte passade sig, men hon gjorde det inte. Hon hoppade inte heller ner från bordet, och när han gick längre bort stod hon faktiskt helt själv och hyfsat snyggt dessutom - då blev matte impad! 
 
Vi fick "Very Good" (precis som Jawa), helst vill man förstås få "Excellent" men det här är ju inte illa pinkat det heller. Och framförallt fick vi himla bra kritik! 
"Feminin, korrekt rund skalle, nospartiet är korrekt, välansatta öron, prima halslängd, utmärkt överlinje, bra vinklad fram och bak. Hon behöver ringträning för att visa sig optimalt och acceptera beröring.
Sunda rörelser med bra steglängd, överlinjen kunde vara stramare i rörelse.
Med mera ringträning kan prissättningen bli högre."
 
Med andra ord har jag en väldans snygg hund som bara behöver träning, träning och åter träning (framförallt med att stå på bord och med att bli påklumad av främmande människor). Alltså sådant som inte går att ändra på är bra, sådant som går att andra på behöver ändras på men går att fixa. Jeii!! Happy happy. 
 
 
Bella pussas med Nikki (som blev BIR (bäst i rasen) - grattis!!). Nikki är från samma kennel som Dixie, Angel Crown, född två kullar före Dixie. Himla kul att träffa dem! 
 
 
Nu ligger min lilla snygging på favoritplatsen i fönstret och myser med favoriten Angry Bird. Hon tittade upp precis när jag tog bilden, annars har hon legat helt utslagen mitt lilla gull. 
 
 
Förutom det nya fina utställningshalsbandet fyndade jag även denna sjukt snygga rosa (!!!) lilla bur för kommande utställningar, plus det lurviga fina "täcket" (eller vad det nu kan heta). 
 
Så nu jäklar blir det bordsträning (strykbrädan varje dag framöver!) och beröringsträning så mycket det bara går, så hoppas vi kunna göra bättre ifrån oss på nästa utställning (planeringen är redan i full gång med Bodil).

Kommentarer
Postat av: Mamsen

Jag kan träna beröring m henne, men det kanske inte räknas...? : )

Svar: Hihihi, nej dig tycker hon ju redan om så det hjälper inte särskilt mycket ;)
Hääna Banääna

2012-09-29 @ 19:19:33
Postat av: Anna-Lena

Jätteroligt att träffas i dag på utställningen;) LYCKA TILL med träningen på strykbrädan det skall vi oxå testa. vov vov till snygga Dixie och Bella

Svar: Jaa, det var jättekul! :) Tack! Lycka till till er också :) Dixie och Bella hälsar tillbaka!
Hääna Banääna

2012-09-29 @ 23:15:37
Postat av: Fanny

Vad kul! Grattis till er!

2012-09-30 @ 20:51:50
URL: http://www.ladyspalace.blogg.se
Postat av: Cilla

Mamma sa att hon sett en Brun Dobermann och en minivariant så förstod att det var ni två :D
överlag hade de där finska domarna issues. Tror inte någon fick bättre än Very good bland retrievers och spaniels etc som sprang på andra sidan.. Fanny lika så. Fanns inget i Fannys bedömning som var negativt och ändå fick hon "bara" Very good. Mycket konstigt. Men nåja, bara att köra på. Stockholms dogshow ska väl gå bättre iaf, då är det Norsk domare till oss. De gillar Tollare :D

2012-10-01 @ 17:26:00
URL: http://priss.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0